Enää pari päivää tätä vuotta jäljellä, joten nyt voi ehkä todeta, että niitä tavoitteita, joita ei olla vielä saavutettu, ei tulla tänä vuonna enää saavuttamaankaan. Nyt siis katsastetaan, missä onnistuttiin ja mikä jäi puolitiehen. Tavoite vihreällä kirjoitettuna meinaa, että pidän sitä kutakuinkin saavutettuna. Punainen taas tarkoittaa, että parantamisen varaa jäi vielä tulevaksi tavoitteeksi asti...

Ensin arkielämään ja yleiseen puuhasteluun liittyvät tavoitteet:

  • "Ennen kaikkea toivon, että Tinka on rakenteeltaan terve ja pysyy jatkossakin terveenä, reippaana ja iloisena koirana" Jippii! Tärkein tavoite (tai toive) on toteutunut! Ja sitä samaa toivon tietysti jatkoltakin.
  • "Toisten koirien ohittaminen ilman murinoita, purinoita ja haukkuja." No joo, tämä pysyköön tavoitteena tulevakin vuotena. Välillä on mennyt kyllä paremmin, eli eiköhän tämäkin koulutettavissa ole. Pitäisi vain jaksaa olla johdonmukainen.  
  • "Rauhallisesti ja hiljaa odottelu kentän laidalla hihnassa tai häkissä" Niin no, en ole tehnyt mitään sen eteen, että tämä tavoite toteutuisi. Eli ei kai kannata ihmetellä miksi koira edelleen huutaa! Ja vähän veikkaan, ettei läpimurtoa tule tapahtumaan ensi vuonnakaan...
  • "Tokon treenailu" "Jos vaikka ne ALO-liikkeet opeteltaisi" On me treenailtu tokoa paljonkin, ja käyty oikein koulutuksissakin, mutta en mä silti ole ihan täysin siihen hommaan syttynyt. Kai kokeisiin olisi joskus kiva mennä, mutta jotenkin en saa itseäni motivoitua tähän hommaan. Ehkä joskus. Tai sitten ei.

Ja sitten ne agilitytavoitteet:

  • "Hyvä ja itsenäinen estesuoritus kaikilla esteillä" Punaiseksi meni, kun ei kaikki esteet tulleet kisakuntoon. Keinu ja kepit jäi uupumaan. Muihin olen tällä erää tyytyväinen. Esteiden suhteen oon kyllä tyytyväinen siihen, miten olen pitänyt kiinni kriteereistäni. Vaikka epätoivo on välillä iskenyt, niin en ole lipsunut tavoitetasosta. Hitaasti, mutta varmasti mennään kohti hienoja estesuorituksia... Toivottavasti. ;)
  • "Hyvä hyppytekniikka" Tieto lisää tuskaa, ja sen vuoksi tämän olisi voinut laittaa punaisellakin... Nyt kun olen käynyt hyppyseminaareissa, niin olen tiedostanut, miten paljon työtä hyppäämisen eteen kannattaakaan tehdä. Ja meidän treenit on vasta alkumetreillä. Laitoin tavoitteen kuitenkin toteutuneeksi, koska kyllä Tinkalla on ihan hyvä perushyppytekniikka ja se käyttää kroppaansa hienosti. Mielestäni nyt on hyvä pohja, mistä voi rakentaa taitoja eteenpäin.
  • "Innokkuus, vauhti ja rohkeus edetä radalla" Tämä on kiistatta täysin toteutunut tavoite! :D Menoa ja meininkiä ei puutu, kun Tinka pääsee radalle. Se varmasti uskoo olevansa ehdoton voittaja! <3 Ja minusta se saa pidettyä nuppinsakin yllättävän hyvin kasassa siihen viretilaan nähden, millä se menee. Myös Tinkan estehakuisuuteen ja irtoamiseen olen tosi tyytyväinen. Kun edessä on este, Tinka suorittaa sen, jos ei ohjauksella toisin käsketä. Se ei jää kyselemään, minne pitää mennä. Näin minusta täytyykin olla. :)
  • "Hyvä keskittyminen ja lähtörutiinit" Kuten edellä totesin, niin Tinka keskittyy tekemiseen mielestäni hyvin, vaikka se aika kierroksilla käykin. Tätä on varmasti auttanut, että olen tosi johdonmukaisesti pitänyt kiinni lähtörutiineista: radalle ei pääse ennen kuin malttaa koota itsensä ja keskittyä! Toki Tinka on ajoittain kokeillut lipsua näistä, mutta kun on huomannut sen kannattamattomaksi, on rauhoittuminen ja lähdössä pysyminen taas maistunut. Pitää vain itse muistaa tulevissa kisoissa olla lipsumatta yhtään, jos Tinka yrittää luistaa lähtörutiineista!
  • "Ohjauksen seuraaminen, tiukat käännökset" Kyllähän tämä tavoite on meillä jatkossakin, mutta meni nyt vihreäksi samalla logiikalla kuin hyppytekniikka: hyvä pohja on rakennettu. Mielestäni irtoaminen ja ohjauksen seuraaminen on tasapainossa ja tästä on hyvä mennä ohjausharjoituksissa eteenpäin. Perustasolla nimittäin ollaan vielä.
  • "Jos edelliset tavoitteet saavutetaan, niin kisaamaan syksyllä" No ei päästy kisaamaan vielä. :( Mutta olen tyytyväinen, että maltoin luopua tästä tavoitteesta enkä alkanut hutiloida esteiden kanssa. Kisaamaan mennään sitten, kun ollaan kisavalmiita! Toivottavasti kuitenkin jo aika pian... :)

Aika tasaisesti tuli punaista ja vihreää. Arkielämän tavoitteissa on vähän liikaa punaista, mutta siitä ehkä huomaa, että mä olen noissa perusjutuissa vähän liian laiska. Eihän tuollaisten asioiden opettaminen koiralle olisi vaikeaa, mutta... Seliseli. Agility nyt vaan kiinnostaa mua enemmän. Ja arkilenkeillä keskityn mielummin juoruiluun tai omaan juoksemiseen, kuin koiran kouluttamiseen. Mutta kai noihin perusasioihin pitäisi vähän panostaa. Ehkä mä teen jonkun uuden vuoden lupauksen kouluttaa Tinkasta arjen sankarin! ;)

Agilityn saralla olen vihreän määrään erittäin tyytyväinen. Vaikka välillä tuskailenkin meidän treenien kanssa, niin lopulta olen kuitenkin ihan äärettömän tyytyväinen siihen pohjaan, mikä ollaan rakennettu! Nyt vaan innolla ja uudella uskolla eteenpäin, niin kyllä tästä vielä kisoihinkin päästään!

Niin se vuosi vierähti ja mun pienestä koirasta on kasvanut jo aika iso! Mutta käytökseltään se on vielä ihan yhtä kakara kuin vuosi sittenkin. Ihana pieni villikko, jonka kanssa on aivan parasta puuhastella yhdessä. <3 Eli iloisin mielin astutaan uuteen vuoteen ja uusiin kujeisiin!